Åbningstider: Mandag, onsdag, fredag 7-21. Tirsdag, torsdag 10-21. Lørdag, søndag 9-16.
Gå til forsiden - Klik her
- Fakta om motion

De fleste ved det egentligt godt, det er temmelig sundt, at dyrke motion!

Med mediernes store fokus på livsstilssygdomme og det personlige ansvar den enkelte har for sit helbred, er det blevet nødvendigt, at dyrke motion for, at opleve et langt og godt liv. Start den positive cirkel med fysisk træning, så vil du efter kort tid mærke det fysiske og psykiske overskud i dagligdagen. Du vil blive inspireret og opleve glæden ved at bruge din krop. Lad dig blive positivt overrasket!

Har du lyst til et sundere liv, kan vi i Kondigrafen hjælpe dig, på vej til en sundere livsstil!

Hvorfor overhovedet motionere

Dit almene velvære hænger tæt sammen med din livsstil. Mange sygdomme – herunder kræft, hjerte-karsygdomme, forhøjet blodtryk, overvægt, sukkersyge og ryg smerter med mere udspringer af en stresset hverdag og livsstilen efter arbejdet. Motion og kost kan forebygge disse velfærdsygdomme og bruges som effektiv behandling – og det er aldrig for sent.

Det er blandt andet den øgede komfort i hverdagen, med kalorie besparende transport til og fra arbejdet, 7½ time foran Pc´en, tunge løft eller gentagne ensidige arbejdsstillinger, der påvirker dit almene velvære.
Der købes billige madvarer ind,  fortyndet med et stort fedt indhold, for der skal jo være råd til lidt snack, når man bliver sulten og skal hygge sig foran Tv´et med fjernbetjeningen.
Alt sammen faktorer der nedsætter den fysiske aktivitet og ændrer familie mønstret og livsstilen.
Derfor er en ekstra indsats for at få motion blevet vigtigere og særdeles gavnligt for din sundhed.

Videnskabelig dokumentation

Fedt forsvinder bedst ved konditions- og styrketræning
Læge Ole L. Svendsen Den Danske Forsknings Fond i Ballerup

Motion aktivere generne (PDK4), som forbrænder fedt frem for sukker
Center for Muskel forskning  ved Rigshospitalet og Københavns Universitet.

Blodtryk, puls og kolesteroltal sænkes ved motion og kostændringer
Assens Sygehus, Overlæge Erik Øster-Jørgensen

Styrketræning er effektiv rygtræning og afhjælper rygsmerter
Utallige undersøgelser. Rigshospitalets Rygcenter,  Læge og Kiropraktor Keld Østergaard

Træningen skal fortsættes – helst livslangt – hvis det gode resultat skal bibeholdes
Videnskabelig dokumenteret ved Amtssygehuset i Herlev og Centralsygehuset i Hillerød

Vægttab og fysisk aktivitet forlænger levetiden og mindsker risikoen for kræft
Læge Anne Tjønneland Kræftens Bekæmpelse. Læge og Professor Lus Van Gaal

Styrketræning for ældre (85-97 år) et nødvendigt valg
Ph.d. Ann Kryger Arbejdsmedicinskklinik, Glostrup Amtssygehus

Træning og motion udsætter aldringsprocessen og forbedre livskvaliteten
Mange forskningsprojekter dokumentere dette. Politikken 15.01.01.

Motion erstatter insulin
Rigshospitalets center for Muskel Forskning (280501)

Styrketræning forhindre afkalkning af knogler (Osteoporose / Kogleskørhed)
1 time tre til fire gange om ugen. Læge Clifford Rosen (Aschehoug)

Motion som behandling af hovedpine
Fysisk aktivitet kan i de fleste tilfælde virke som en kodimagnyl. Canadisk undersøgelse.

For den individuelles helbred er motion den mest betydningsfulde af alle faktorer
American medical association
 
 
© Copyright 1999-2018 Kondigrafen. Indholdet på denne hjemmeside er beskyttet i henhold til loven om ophavsret og må ikke kopieres, reproduceres eller distribueres under nogen form - hverken helt eller delvist - uden skriftlig tilladelse fra Kondigrafen.